Sök:

Sökresultat:

943 Uppsatser om Principer för handlingsbarhet - Sida 1 av 63

AnvÀndbarhet och handlingsbarhet i en organisations egenutvecklade system

Vi undersöker genom denna uppsats i vilken grad ett informationssystem som utvecklats med ett anvÀndbarhetsperspektiv ocksÄ uppnÄr handlingsbarhet. DÄ vi under vÄr utbildning blivit vÀl bevandrade i bÄde anvÀndbarhet och handlingsbarhet, framförallt teoretiskt, sÄ har det uppstÄtt enfrÄga som vi vill behandla. NÀmligen: leder systemutveckling utifrÄn ett anvÀndbarhetsperspektiv gÀrna till handlingsbara system? För att söka svar pÄ denna frÄga sÄ Àr intervjuer av anvÀndare i ett egenutvecklat system samt observation av densamma det som utgör de empiriska erfarenheterna.Slutsatsen Àr att anvÀndbarhetsperspektivet inte i detta fall per automatik lett till en hög handlingsbarhet utan vi ser en tÀmligen lÄg handlingsbarhet trots att anvÀndbarheten Àr tydlig och rÄdande. Utvecklingen av systemet har skett med anvÀndarmedverkan och intervjuerna visar pÄ att det mest Àr funktionalitetskrav dÀr samrÄd varit gÀllande.

En ansats för att fÄ handlingsbarhet i affÀrssystem

Vi anser att eftersom affÀrssystem Àr generellt standardiserade, för att kunna anvÀndas hos ett flertal verksamheter, uppstÄr det en problematik. Vi har utfört en fallstudie av kvalitativ karaktÀr dÀr syftet har varit att förtydliga och öka förstÄelsen för handlingsbarhet i affÀrssystem. Syftet har ocksÄ varit att utvÀrdera ett affÀrssystem i en verksamhetskontext dÀr vi har kunnat pÄvisa styrkor och svagheter i utvÀrderingsmetoder för handlingsbarhet. Vi har ocksÄ utifrÄn det lÀmnat förslag pÄ förbÀttringar som kan genomföras med de utvÀrderingsmetoder som ligger till grund för att utvÀrdera handlingsbarhet i ett affÀrssystem. Fokus i vÄrt uppsatsarbete har varit att kunna redovisa hur man kan gÄ tillvÀga för att Ästadkomma handlingsbarhet i affÀrssystem.Resultatet visar att det som kÀnnetecknar handlingsbarhet i affÀrssystem inte enbart Àr de handlingsbara kvalitetsidealen i affÀrssystemet.

Handlingsbarhet och anvÀndbarhet i ett affÀrssystem hos ett medelstort tillverkande företag

Fler och fler företag anvÀnder sig idag av sÄ kallade affÀrssystem. AffÀrssystem Àr ofta standardiserade IT-system som tillhandahÄller funktioner i form av moduler, för alla eller de flesta av verksamhetens olika delar. För företagen innebÀr affÀrssystem att verksamheten ofta mÄste anpassa sig till systemet istÀllet för tvÀrtom som med skrÀddarsydda system.AnvÀndbarhet handlar om hur anvÀndbart anvÀndare upplever att ett system Àr. Det finns flera olika definitioner pÄ anvÀndbarhet, som fokuserar pÄ olika saker. Det gemensamma för de olika anvÀndbarhetsperspektiven Àr att de fokuserar pÄ den enskilde anvÀndarens interaktion med systemet.

MetodmÀssig handlingsbarhet : En empiriskt grundad reflektion av kriteriebaserad utvÀrderingsmetodik med utvÀrdering av IT-stödet för en kÀrnprocess hos Tekniska Verken i Linköping i Linköping som kontext

Majoriteten av medelstora till stora verksamheter anvÀnder sig i dag av IT-system vars syfte Àr att stödja verksamheten vid t.ex. lagerhantering, fakturering och informationshantering. Ett sÄdant IT-system som anvÀnds inom en affÀrskontext benÀmns ofta som ett affÀrssystem. För att kunna sÀkerstÀlla att affÀrssystemet stödjer verksamhetsmÄlen bör det stödja de handlingar som existerar inom verksamheten.Ett affÀrssystem med dÄlig handlingsbarhet kommer fÄ det svÄrt att stödja de processer som existerar inom verksamheten dÄ dess anvÀndare kommer fÄ det svÄrt att uppnÄ de mÄl som har satts av verksamheten. MetodmÀssig handlingsbarhet Àr dÀrför ett vÀldigt viktigt perspektiv vid utvÀrdering och utveckling av affÀrssystem dÄ det Àr helt avgörande gÀllande hur handlingsbart affÀrssystemet kommer bli för dem som arbetar samt den nytta det kommer bidra med till verksamheten.Syftet med uppsatsen har dÀrför varit att fördjupa mig inom Àmnet handlingsbarhet.

Handlingsbarhet, nÄgot nytt? - En kritisk studie om handlingsbarhet

Handlingsbarhet Àr ett perspektiv pÄ IT-system vilket fokusera pÄ vad som görs vid interaktionen mellan anvÀndaren och IT-systemet i verksamhetskontext. Handlingar vilka utförs av mÀnniskor och IT-system kommer i fokus. Detta perspektiv Àr utvecklat av forskare i VITS-gruppen vid Linköpings universitet. Syftet med uppsatsen att kritiskt granska handlingsbarhetskonceptet i litteratur utifrÄn kriterierna för god handlingsbarhet. Litteraturgranskningen ledde till en modell över hur kriterierna för god handlingsbarhet Àr relaterade till varandra, utan att relationer kunnat hÀrledas mellan samtliga kriterier vilket tyder pÄ att de Àr inhomogena och lösryckta.

Utformning av nÀtbutiker - Designprinciper och besöksfrÀmjande aktiviteter

MÄnga företag vill marknadsföra sina produkter och tjÀnster via Internet. För en nÀtbutik rÀcker det inte med att finnas pÄ webben, utan det krÀvs ocksÄ att nÀtbutiken Àr anvÀndarvÀnlig och attraktiv. För att underlÀtta produktionen av en sÄdan har över tid vedertagna metoder och principer utvecklats. VÄra egna erfarenheter tyder dock pÄ att mÄnga nÀtbutiker inte alls Àr uppbyggda efter dessa. DÀrför valde vi att undersöka om de teoretiska designprinciper som finns idag verkligen anvÀnds av webbyrÄer och varför.

ANVÄNDBARHET OCH HANDLINGSBARHET PÅ ELEKTRONISKA B2B MARKNADSPLATSER : En fallstudie pĂ„ Visma Proceedo ur leverantörens perspektiv

De elektroniska marknadsplatsernas betydelse för affÀrstransaktioner vÀrlden över har ökat dramatiskt de senaste Ären. Allt fler företag vÀljer att ta med sina befintliga kundkontakter eller skapa nya via dessa marknadsplatser. Dock finns det vissa problem med dessa, ofta webbaserade system, de har inte en tillfred- stÀllande grad av anvÀndbarhet respektive handlingsbarhet. Syftet med vÄr undersökning var att beskriva vilka aspekter av de olika perspek- tiven, anvÀndbarhet samt handlingsbarhet, som kan anses vara mer betydande Àn andra att ta hÀnsyn till vid utveckling av elektroniska B2B marknadsplatser. AnvÀndbarhet Àr ett perspektiv som behandlar aspekter som att systemet skall vara lÀtt att anvÀnda, lÀtt att lÀra, subjektivt tilltalande osv.

Empatins 4 principer : en vÀgledning för animatören att öka publikens empati för den animerade karaktÀren

Empati Àr förmÄgan att kunna kÀnna det nÄgon annan kÀnner. MÄlet med undersökningen Àr att skapa ett set av principer för animatören. Att öka empatin för animerade karaktÀrer. I den hÀr undersökningen skapades fyra principer, dessa Àr personlighet, lÀra kÀnna karaktÀren, underhÄllningsvÀrde och relatering. Principsystemet Àr inspirerat av Disneys ?animationernas tolv principer?, dÀr man har ett set av principer som kanske inte fungerar vid varje animationssituation utan som mer skulle kunna fungera som en vÀgledning..

TillÀmpning och utvÀrdering av kriterier för eTjÀnstetydlighet och handlingsbarhet : Actability, eTjÀnstetydlighet, MA/SIMM

A sequence of actions in the world have influenced the information science, one of these actions is the lateral movement in how companies use their IT-systems. IT-systems today, in comparison to before, are used by companies to improve their relationship with their customers. Every year a big amount of money is spent on developing and improving IT-systems. That is why it is important to develop and create IT-systems that are clear, and which encourage, enable and simplify a user?s action.

Vilka faktorer bör beaktas för att uppnÄ en bra e-handelssajt för B2B-företag?

PÄ IDG:s hemsida (2007) kan man lÀsa om att anvÀndargurun Jakob Nielsen genomfört en omfattande undersökning med fokusgrupper som visar pÄ att B2B-sajter Àr mycket svÄrare att anvÀnda Àn konsumentsajter. Detta ledde oss till vÄrt forskningsomrÄde dÀr vi har valt att studera en e-handelssajt för ett B2B-företag utifrÄn begreppen handlingsbarhet, anvÀndbarhet samt upplevelser. Detta dÄ vi tror att det Àr viktigt att ta hÀnsyn till vissa faktorer för att uppnÄ en bra e-handelssajt. Syftet med denna uppsats Àr att skapa en förstÄelse för vilka faktorer som Àr viktiga för att pÄ sÄ sÀtt underlÀtta och ge stöd för de företag som vill skapa en bra e-handelssajt. Genom att vi gjort en litteraturstudie och en empirisk undersökning har vi strÀvat efter att undersöka vilka faktorer som bör beaktas för att uppnÄ en bra e-handelssajt för B2B-företag. Den empiriska undersökningen har utförts med hjÀlp av intervjuer och observationer. Vi utförde först en telefonintervju med 30 respondenter för att se ifall de ansÄg att fallstudieföretagets e-handelssajt var handlingsbar. DÀrefter valde vi ut tvÄ av de 30 respondenterna till en mer ingÄende intervju dÀr vi Àven stÀllde frÄgor kring e-handelssajtens anvÀndbarhet och om den gav nÄgon positiv upplevelse.

LÀrares principer för bedömning: en kvalitativ studie om
lÀrare i bedömningssituationer

Syftet med vÄr studie var att beskriva och ge en fördjupad förstÄelse för de principer som ligger till grund för lÀrare i bedömningssituationer. I studien genomfördes kvalitativa djupintervjuer med fem gymnasielÀrare som resulterade i att nio principer framkom. De principer som lÀrare anvÀnder sig av följer tvÄ huvudspÄr. Dels anvÀnder sig lÀrare av principer som följer intentionerna i styrdokumenten och dels anvÀnder lÀrare i undantagsfall principer som faller utanför intentionerna i styrdokumenten. Undantagsfallen sker nÀr lÀrare i praktiken hanterar svÄra dilemman vid bedömning och de gav uttryck för att de löser dem genom att anvÀnda sig av exempelvis principen att bedöma elever efter flit eller principen att tÀnja betygskriterierna.

Krigföringens principer i Försvarsmaktens reglementen och doktriner för armén 1915-2010

Idag Àr krigföringens principer en vedertagen del av svensk doktrin. SÄ har det inte alltid varit. För ungefÀr ett sekel sedan tvistade militÀra tÀnkare i vÀst om det överhuvudtaget fanns nÄgot som kunde kallas för krigföringens principer. Det finns Àn idag de som hÀvdar att det inte finns nÄgra principer, eller att krigföring Àr en konst och inte en vetenskap. I Försvarsmaktens doktriner Àr dessa principer dock en vÀsentlig komponent.

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Kooperativa principer: en fallstudie av ett kooperativt och
ett icke kooperativt företag

Studiens syfte var att undersöka om kooperativa principer existerar i icke kooperativa företag samt om de följs i det kooperativa företaget. Syftet preciseras i följande forskningsfrÄgor: Följer det icke kooperativa företaget kooperativa principer? Följer det kooperativa företaget de kooperativa principerna? Kooperativ Àr en företagsform, dÀr medlemmarnas intressen gynnas genom att föreningen driver en affÀrsmÀssig verksamhet dÀr medlemmarna deltar. Detta innebÀr att verksamheten har en skyldighet att tillfredstÀlla sina medlemmars finansiella önskemÄl samtidigt som verksamhetens egna finansiella önskemÄl. För att kalla sig kooperativ sÄ ska företag följa sju principer, de sju principerna Àr riktlinjer för hur ett kooperativ ska verka.

1 NĂ€sta sida ->